Rocky Road Paj !

Här kommer ett recept jag fick skickat till mig idag! Tack Anna L !  verkar supergod! :)

Pajskal:
170 g (ca 1,8 dl) kex smulor (någon med choklad smak, såsom Maryland cookies)
1 msk socker
En nypa salt
6 msk smör, smält

Fyllning:
400 g choklad (jag använde 200g mörk och 200 mjölk choklad)
4 dl grädde
2 äggulor, lättvispade
2 dl mini marshmallows (går bra att klippa stora med)
2 dl sötmandel med skal, (micra dem i 1,5 min så ger de mer smak)

Topping:
Ca 1 dl mini marshmallows
0,5 dl sötmandel med skal
50 g choklad, hackat grovt

Gör så här:

Pajskal:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser till en våt massa, tryck ut det på en form (ca 24 cm) och tryck upp på kanterna. Grädda i ugnen i ca 10 min. Låt svalna helt.

Fyllning:

Smält 300g utav chokladen i micron eller över vattenbad. Koka under tiden upp grädden i en kastrull (ta bort från spisen så fort du ser bubblor). Vispa i 1/4 utav grädden i äggulorna och tillsätt sedan resten utav grädden. Vispa i grädd blandningen i den smälta chokladen tills det blandats väl. Lägg åt sidan.

Hacka restrerande (100g ) choklad grovt. Blanda marshmallows, sötmandel och choklad bitarna i en skål. Ha över det i pajskalet. Spara 1 dl utav fyllningen (choklad ganachen) och häll över resten i pajskalet. Ställ pajen i kylen i 1 timma utan att täcka den. Täck fyllningen som du sparat i rumstemperatur.

Topping:
Blanda alla ingredienser i en skål. Spinkla över det på pajen, ringla över choklad ganachen (från fyllningen som du sparat) och stoppa in i kylen i ytterligare 10 min, sen är den redo för att ätas! Förvara rester i kylskåpet.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Läs gärna mitt senaste inlägg :)

2009-01-15 @ 18:47:47
URL: http://bananvecka.blogg.se/
Postat av: tomas

lät gott ... jag skrev ett svar i ditt förra inlägg oxå .. läs !!

2009-01-16 @ 03:01:25
URL: http://www.luddeskamera.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0